El joc sensorial és aquell tipus de joc que està íntimament relacionat amb els sentits: són propostes suggerents i enriquidores, obertes a l'impuls creatiu i recreatiu del joc i que per les seves característiques són especialment estimulants per als sentits. L'hora del bany és un moment privilegiat per acostar-nos a aquestes propostes utilitzant tot el cos. Un festival de tactes, textures, temperatures, olors, colors... estímuls que desvetllen els sentits a l'hora del bany. El joc sensorial a la banyera és adequat per a totes les edats, és de baix pressupost i el millor de tot és que només passant-hi una mica d'aigua tot queda net altre cop!
1. Formes de goma eva.
Retallem formes de goma eva de diferents formes i tamanys i les posem dins la banyera.
A més de l'experiència de banyar-se amb peces de goma eva que suren, quan la goma eva és molla, s'enganxa a les rajoles (i als vidres) de manera que permet crear composicions, fer, desfer, refer.
2. Escuma d'afaitar.
Escuma i pinzells, pinzells de goma eva, raspalls de dents...
L'experiència del contacte sobre la pell.
Amb un mirall, per jugar a afaitar-se.
Sobre la paret per fer dibuixos en negatiu.
Per gaudir dibuixant a la paret.
Escuma d'afaitar de colors amb aromes (simplement afegir-hi colorant i aroma de reposteria).
La textura és menys consistent però més vistosa, i fa una olor exquisida.
3. Aigua de colors.
Aigua blava (tintada amb colorant alimentari) i sals de fruites de llimona.
Per jugar a omplir, buidar... i a cuinar.
No tan sols fa "fsssssssssssh" sinó que fa una olor deliciosa a llimona.
4. Sals de bany casolanes (que tenyeixen l'aigua!)
Per a fer-les necessitem sal gruixuda, colorant alimentari i aroma (el que s'utilitza per fer reposteria no és tòxic).
Ho barregem tot.
I ho deixem secar unes hores. Després cal guardar-ho bé per a que no perdin l'aroma (jo les guardo en pots de vidre de conserves).
Es poden utilitzar en propostes de joc, com en aquesta: Sals de llimona i objectes grocs, sals de taronja i objectes taronges, cadascú ha de pescar els seus objectes. I amb les sals, pot tenyir i aromatitzar l'aigua.
Diversió assegurada!
Les sals es desfan pràcticament en la seva totalitat, no són tòxiques, no embussen les tuberies!
I tenyeixen l'aigua.
5. Bany amb perles d'aigua.
Primer vaig posar molt poca aigua, volia que en posar-s'hi notéssin el tacte de les perles.
Per al joc: coladors, culleres, safates, pots...
Per jugar a pescar, a col·leccionar...
A recol·lectar...
I per a recollir-les totes abans de treure el tap de la banyera.
Sempre he defensat que els nens i les nenes aprenen de manera global, que aprenen a través dels sentits i que el joc és el motor del seu aprenentatge.
Defensar que els nens i les nenes aprenen de manera global és defensar que els aprenentatges que fan els infants els resulten aplicables a tots els àmbits de la seva experiència i de la seva persona, i que són globals entenent com a globalitat el fet que mentre aprenen conceptes (per exemple) matemàtics, també alhora interioritzen el llenguatge que empren, els gestos que realitzen i les sensacions que perceben, incidint i facilitant alhora (en la mesura que la seva edat i el seu moment evolutiu els ho permeten) alguns processos autorreflexius i d'autoadequació actitudinal, però també emprant tot el seu cos com a vehicle per a l'exploració, l'experimentació i l'aprenentatge.
Defensar que aprenen a través dels sentits és defensar que l'àmbit experencial i vivencial, intrínsicament lligat a la gestió de les pròpies emocions, és un àmbit privilegiat per a acostar-nos a ells a través del joc. És entendre que només podem saber què és una poma quan l'hem tocat, tastat, olorat, mirat, sospesat, hem comprovat el tacte que té, el soroll que fa en caure...
Defensar que el joc és el motor del seu aprenentage és defensar que l'experiència dels infants parteix dels seus propis interessos, i que la manera de gestionar aquests interessos influeix en els aprenentages que construeixen a partir de les seves experiències.
És per aquest motiu que si hi ha una manera (al meu entendre) d'invitar-los a aprendre que sigui capaç de nodrir-se de tots aquests factors jo m'hi aboco. I l'hora del bany reuneix tots els requisits. El joc sensorial a la banyera és per gaudir-ne!
Maig del 2012, febrer, març i abril del 2013. Quatre anys i mig, cinc anys.
Quin munt d'idees!!!
ResponEliminaA la banyera de casa hi pots trobar gairebé de tot... fins i tot quan no trobes alguna cosa vas a la banyera i la trobes!
Però amb escuma no hi hem jugat mai... deu ser que no en tenim a casa, però el proper cop que vagi al súper la compraré!
A casa el que més triomfa son les crestes fetes amb sabó... típiques nenes d'una PunkyMama.
Ara, la idea de fer sal de bany en sembla súper bona...
Les caniques ja no ho tinc tan clar... impossible tenir-les quietes dins la banyera si per postres poden trepitjar una bala i relliscar... mmm és la opció que més por em fa, per les meves nenes, eh!
la resta són xulíssimes!!!
Jajaja, serà que el desaigüe és com el forat negre de la casa! Tot ho xucla!
EliminaEscuma d'afaitar jo sempre en tinc a casa (per jugar) de la més econòmica que puc trobar, i també n'hem fet crestes reminiscències punkarres també en tenim, Punkymama ;-D ara imagina't fer crestes amb escuma d'afaitar de colors! Que autèntic!!!! Amb les sals de bany ens ho hem passat molt i molt bé, tot i que em sembla que amb els dies van perdent una mica l'olor (ho hauré d'investigar, potser les vaig deixar assecar massa?).
Quant a les bales... NO HO SÓN! Així que t'animo a que ho intentis! Són perles d'aigua, si passes el ratolí sobre on posa perles d'aigua pots trobar l'enllaç a on explico què són. Són com de gelatina, així que ningú es pot fer mal, si en trepitgen una es trenca i ningú pren mal, però per si no el trobes te'l deixo aquí, http://encenentlaimaginacio.blogspot.com.es/2012/04/perles-daigua.html
Passeu-vos-ho molt bé!
Banyeres amb objectes de color taronja, sals de colors i banyeres amb aromes... delirant i molt suggerent! Gràcies per les idees.
ResponElimina