#estemderetiro


Després de cinc anys d'activitat ininterrompuda hem fet una petita parada per a omplir els nostres pulmons d'aire fresc i net.
Aviat tornarem a donar guerra, no patiu. Mentrestant, podeu seguir-nos a les xarxes on (de tant en tant) ens deixem caure.

divendres, 21 de febrer del 2014

Cascades de colors.



Maneres d'explorar la densitat dels líquids n'hi ha moltes, però poques trobareu que siguin d'una bellesa que et deixi bocabadat. Així són les dues propostes que avui us presento.

La proposta consta de dues maneres de generar gotes que no es dissolen immediatament en aigua i que cauen creant formes sinuoses i plenes de colors.

Els materials.

Aigua, oli infantil, escuma d'afaitar i colorant alimentari líquid. Vasos, comptagotes, gerres, culleres i lupes! Jo vaig decidir protegir la taula amb paper, potser un plàstic hauria sigut una elecció més encertada.
El moment 0.

Tots dos experiments comencen igual, així que omplim dos gots d'aigua (un per a cada proposta) fins aproximadament la meitat i...

1. Cascades amb escuma d'afaitar.

En un hi posem escuma d'afaitar...

Amb el comptagotes, posem algunes gotes sobre l'escuma. El primer que podem observar és que s'escampen tenyint la superfície.

Després d'esperar una estona prudencial, les ganes van poder amb la Llum que va acabar per clavar lleugerament el comptagotes en l'escuma.

Les gotes poc a poc van atravessant l'escuma i arriben a l'aigua. Abans de barrejar-s'hi i dissoldre's ens regalen algunes imatges precioses i plenes de colors.

2. Cascades amb oli.

Afegim un dit o dit i mig d'oli sobre l'aigua.

I unes gotes de colorant alimentari.

El primer fet que podem observar és que adopten una forma esfèrica.

Després les gotes de colorant baixen dibuixant recorreguts capriciosos i esclatants de colors.

La meva teoria és que tant l'escuma d'afaitar com l'oli recobreixen les gotes de colorant i les impermeabilitzen temporalment, ja que l'oli és indissoluble, i l'escuma no ho és, però momentàniament actua com a barrera. *No us perdeu l'explicació de la MontseMu als comentaris, molt més acurada i encertada!!!

La recollida d'impressions i reflexió.

Recollir les impressions i idees és important, així com posar-hi un nom, és com classificar-les per a tenir-les disponibles per a properes ocasions. Així, en Biel em va demanar si ho podia classificar com a "Reaccions químiques", en vam parlar i ens va semblar una bona idea.

Documentar utilitzant tots els mitjans possibles és útil. Així doncs, fer un croquis de l'experiment i del que ha passat, és un recurs més que cal tenir present. 

Una estona per a la reflexió amb els materials a davant.

I després… 


… sempre podem reutilitzar les barreges per a pintar!

Aquesta proposta és senzilla, neta i ràpida. Deixeu als nens prendre el control de la situació, gaudiu-ne. Els resultats se'n van per l'aigüera i es pot tornar a començar. Tantes vegades com es desitgi.

{Lab Series} Explorant al laboratori. Miscibilitat i immiscibilitat.

Escuma d'afaitar de colors. 

Pintar núvols de cotó - Manetes i cosetes.

Clouds in jars and on the table top too - Teach preschool

Create your own indoor waterfall with food coloring - Momdot



16 comentaris:

  1. Hola, vinc a rebatre la teva teoria, jijiji :P

    A veure: no és ben bé que les gotes de colorant s'impermeabilitzin temporalment, sino que directament no són solubles en oli (normalment el colorant alimentari és o bé hidrosoluble, o bé liposoluble, i està clar que el teu és hidrosoluble :D ). Seria com una bombolla d'aire que puja per l'aigua, però en aquest cas el contingut de la bombolla no és incolor, i baixa en comptes de pujar. Quan arriba a baix, es troba amb un medi (l'aigua, en aquest cas) en el que sí es pot dissoldre, i és aleshores que la paret de la bombolla s'acaba trencant i ja es pot barrejar.

    En el cas de l'escuma d'afaitar, seria una qüestió de densitat més que no pas de solubilitat. Si en comptes d'esperar a que el colorant atravessi l'escuma ho remenes bé, s'hi acaba barrejant - què t'he de dir jo a tu!!! :D

    La mica de colorant que taca l'escuma, s'hi escampa per capilaritat, suposo. Un altre cop: què t'he d'explicar jo a tu!!! :D :D :D

    En fi... Xulíssim, tot plegat. Com sempre! ^_^

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada, m'agrada la teva aportació! Bona! A veure, referent a l'oli, sí, estic d'acord. El que jo pretenia dir, però, que en tocar l'aigua encara no es barreja perquè potser arrossega una petita part d'oli (teoria patillero-flipada que a fa aigües per tot arreu). I referent a l'escuma, estic totalment d'acord, però figurava que la gràcia era que (per saturació?) acaba atravessant-la… cosa que en el nostre cas no va passar… suposo que deu ser cosa del tipus de colorant (potser utilitzant un colorant en gel?).
      M'encantes!!!!
      :-****

      Elimina
    2. Aaaaah coi, t'havia entès malament! Si tarda una estona a "petar" la bombolla, probablement sí que és per això que dius!, el colorant arrossega una pel.lícula d'oli al seu voltant (s'embruta? :D ), i aleshores l'oli faria el paper de l'aigua i el sabó en una bombolla que flota en l'aire, abans de petar i dissoldre-s'hi :)

      Amb l'escuma no ho sé. No acabava de baixar sense ajuda? Potser llavors el problema és que tenen densitats massa semblants? O l'escuma massa viscosa?
      Jopeta, al final, entre tensions superficials, densitats, viscositats etc, farem una bona tesina :D

      Elimina
    3. Sí, això era el que volia dir, però si això fos cert la gota baixaria esfèrica, o en forma de gota… i comença així, però ràpid "s'obre" i adquireix una forma "de medusa" no sé si m'explico. Perquè, d'altra banda, en tirar-la directament a l'aigua, no sol passar això. S'obre molt més ràpid. I, quant a l'escuma, crec que el tema seria saturar-la però per això faria falta molt (molt) de colorant (potser dil·luint-lo en aigua, perquè sinó l'experiment seria carisssísssím!). Per això deia que potser utilitzant colorant en gel, més espès i suposo que més pesat?
      Clar que he editat l'entrada, com volies que no ho fes? :-****

      Elimina
    4. Medusa??? Punyeta!, ja veig que fins que no ho provi personalment, ja puc anar fent conjectures... que sense la part empírica quedo coixa, hahaha! :D
      :-* :3

      Elimina
    5. I com n'aprenem els grans, veient jugar als petits! M'encanta quan una petita activitat enceta un debat així... a casa ens passa sovint! jeje

      Elimina
  2. Que bonic que queda !! a més a més és una proposta a fer amb tranquil·litat , a mirar durant una estona ... m'encanta. M'ho apunto, que em sembla que tinc oli de nadó per casa .

    Gràcies mil!!

    petonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. És una proposta relaxant, tot i que jo pensava que l'efecte perduraria més en el temps… bé, en ser una proposta tan senzilla es pot anar repetint una vegada, i una altra, i una altra, i…
      Molts petons!

      Elimina
  3. M'agraden aquestes experiències... com tu dius són precioses. I pel que veig, desperten interés i curiositat en petits i grans. Crec que ha de ser fascinant i relaxant veure les gotes de colors baixant per l'aigua. M'ho apunto per fer-ho! Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que són molt inspiradores, ja ho veus, atrauen a grans i petits! És bonic i molt fascinant.
      Un petó gegant!

      Elimina
  4. Unes experimentacions que a les aules generen molta, molta expectació i després, com ha passat aquí, s'obre un món d'hipòtesis creativitives.
    Petonets en cascada!
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hahaha! Això dels petonets en cascada és deliciós i insuperable!
      Doncs la vertitat és que sí, Carme, ja veus que és un tema fascinant per a tots, i això fa que provar-ho resulti (encara més) atractiu!
      Petons!!!

      Elimina
  5. Hola! Realitzem un experiment similar a aquest al Museu de la Natura i Perot Ciència a Dallas, Texas. Quan fem l'experiment amb l'oli i l'aigua, que després caure una rajola de "alka-seltzer" en ella. El "alka-seltzer" reacciona amb l'aigua i les bombolles de l'aigua de color s'aixequen a través de l'oli. Nosaltres en diem una "llum de lava en una gerra". Els nens els encanta!

    Ho sento si això es tradueix malament, he fet servir Google Translate!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, Elizabeth! Primerament, quina il·lusió saber que ens llegeixes de tant lluny! Crec que és un experiment semblant a un que vam provar i que tinc en la meva llista d'experiments "per repetir" perquè he de trobar unes pólvores pica-pica més potents!!!
      No et preocupis, el Google translate és fantàstic!
      ························································································
      Hi, Elzabeth! First thing I wanna say is that I'm glad to know you read us from so far! I think this experiment is one that we tried a few months ago and doesn't worked, so it is on our "Re-Do" pile! I bet that with a more potent "alka-seltzer" would work!
      And don't care about Google translate, it's a great tool and I use it a lot of times, too!
      ^ ^

      Elimina
    2. And, WOW! your museum is gooorgeous! If some day I travel to TX I'll go there!

      Elimina

Digues la teva!