En els anys 70 (concretament el 72) un artista i arquitecte anomenat Simon Nicholson va desenvolupar la "Teoria de les peces soltes". En aquest enllaç trobareu el document en PDF (en anglès), un article titulat "La Teoria de les Peces Soltes, Un important principi per la metodologia del disseny."
Simon Nicholson, 1972. L'article comença dient:
"La creativitat és per a uns pocs dotats: la resta estem obligats a viure en entorns construïts per aquests pocs dotats, escoltar la música d'aquests pocs dotats, utilitzar els invents i les arts d'aquests pocs dotats, i llegir els poemes, fantasies i jocs d'aquests pocs dotats.
Això és el que la nostra educació i cultura ens condicionen a creure, i aquesta és una culturalment induïda i perpetuada mentida.
Basant-se en aquesta mentida, l'elit cultural dominant ens diu que la planificació, el disseny i la construcció de qualsevol part de l'entorn és tan difícil i tan especial que només aquests pocs dotats - aquests amb graus i certificats en planificar, enginyeria, arquitectura, art, educació, psicologia conductual, i demés - poden resoldre correctament els problemes de l'entorn."
Una introducció potent per a una teoria que reforça el pont entre l'ésser humà amb la natura, que promou el "pensar amb les mans" o "aprendre fent", però que sobretot considera que tothom té capacitats creatives i que l'únic camí a la creativitat és crear. Nicholson defensava que: "En qualsevol entorn, junts el grau d'inventiva i creativitat, i la possibilitat de descobrir, són directament proporcionals al nombre i tipus de variables en ell.". La meva interpretació de les seves paraules ve a ser que en un entorn ric, les idees es multipliquen i generen nous aprenentatges. En aquest sentit, reitera la importància d'oferir als infants, des de ben petits, materials estimulants, temps per a explorar-los i la possibilitat d'implicar-se, de provar, fer i desfer sense por a ser jutjats ni menystinguts. La ment d'un infant escapa als convencionalismes, els adults tenim molt per a aprendre d'ells.
Entenem per "peces soltes" aquells objectes que no són joguines però que en un context de joc permeten a l'infant explorar i explotar la seva creativitat. Objectes que es poden combinar entre si per formar composicions i escenaris de joc. Que destaquen per les seves qualitats i per les seves possibilitats: l'infant pot escollir com utilitzar aquests materials ja que són materials inespecífics i sense una finalitat concreta, que afavoreixen el procés d'aprenentatge obert i guiat pel propi interès, adaptat al propi moment evolutiu. El tipus de joc que sorgeix ajuda l'infant a concentrar-se i a centrar la seva atenció, a aprendre mitjançant l'assaig-error. El joc amb peces soltes ofereix possibilitats infinites de joc i estimula la creativitat, el pensament divergent i la resolució de problemes que sorgeixen durant el procés creatiu.
Els materials:
Els materials que poden ser considerats "peces soltes" es poden dividir bàsicament en dos grans grups:
Materials de la natura. |
- aigua, sorra, arròs, sal, grava, terra...
- petxines, conquilles,
- plomes
- llavors, tavelles,
- pedres, vidre de mar
- troncs, branquillons, rodelles de troncs
- pinyes, fruits secs i cloves
- fulles, flors, branquetes d'herbes aromàtiques
- Processats, artificials o modificats:
- pom-poms (de paper, de fil, de llana...)
- teles i retalls de roba, feltre...
Objectes de plàstic i metall. |
- taps de suro, de plàstic...
- botons, pinces d'estendre la roba
- ulls de joguina per a manualitats
- bastonets, palets i canyetes
- tesel·les, bales de vidre
- monedes
- granadura (de la que s'utilitza per a bijuteria)
- boletes i peces de fusta
- rul·los de perruqueria,
- pasta alimentícia, sèmola
- mandrils i rotlles de paper
- peces de fusta per a construccions i blocs
lògics
- Alguns elements que podem utilitzar per a potenciar el joc amb aquests elements:
Objectes i materials complementaris. |
- pots, llaunes, envasos, ampolles
- miralls
- bols, plats, safates
- pinzells,
- pinces i tenalles, coladors,
- animals i figures humanes de goma
- oueres, motllos de magdalenes, de
bombons...
El joc i les seves característiques.
A l'aire lliure.
Pedres, aigua, flors, gespa... curiositat i temps per a explorar.
Fulles, troncs... composicions espontànies. El plaer de crear amb el que es té a mà.
A l'interior.
Disposició dels objectes sobre una taula.
Composició.
Processos rics i enriquidors.
Organitzats i reorganitzats.
Que prenen part en el joc.
Que es combinen entre ells.
Que prenen vida (si voleu descobrir de què parlen aquests peixos cliqueu en aquest enllaç).
Materials que es tornen complexos.
Delicats.
I preci(o)sos.
És un camp que s'obre a l'art i que convida a participar-hi de manera activa, com vam tenir el plaer d'experimentar quan vam visitar la mostra de l'inund'art a la casa de cultura.
I si encara no en feu prou, us convido a tafanejar el tauló "Teoria de les peces soltes" a Pinterest on recopilo algunes idees meravelloses i molt inspiradores.
Ostres, Angaleta! Això no és una entrada, és una tesi doctoral!
ResponEliminaEm prendré temps per revisar els enllaços i aprendre d'ells.
De fet, sempre m'ha agradat la composició feta a través d'elements dispars i a casa som recol.lectors de peces petites i reutilizadors nats. M'encanta mirar els objectes amb ulls creatius per veure com els podem utilitzar de manera diferent a la que estan destinats.
Gràcies per compartir una informació tant útil i tant inspiradora. Una abraçada
Jajaja, no serà tant! Però és cert que la teoria en si és mooooolt interessant i té molt a aportar. Sempre ajuda entendre què aprenen mentre juguen, i sobretot recordar per què volem que ho facin, sobretot en aquests moments en què cada vegada més la infància de tants infants s'assembla a una cursa.
EliminaGaudeix dels enllaços, la meva entrada al seu costat queda petita, petita... s'ho valen!
Un petó ben gros!
Quina entrada mes imaginativa. FELICITATS!
ResponEliminaGràcies, Ametlla! Sempre és un plaer compartir el que enriqueix!
EliminaQuina entrada mes magistral!! Es una d'aquelles que haurem de tenir sempre en compte per anar-nos formant mica en mica. Com sempre una crack en noves tematiques i inspiracions! Moltes gracies!!
ResponEliminaGràcies per les floretes, Meritxell! La veritat és que la teoria s'ho val! N'estic contenta, hi he treballat més de dues setmanes i en el primer esborrany hi vaig posar alguna cosa així com "La teoria se li atribueix a un tal Simon Nicholson però no he aconseguit trobar-ne cap referència o document oficial..." i finalment he acabat trobant i enllaçant l'article original! Visca la feina ben feta!
EliminaA mi em supera!!!! M'encanta!! La tindré en compte, com moltes d'altres en el dia a dia per poder proporcionar a la Nutxi les eines perquè ella desenvolupi la creativitat pròpia creativitat.
ResponEliminaGràcies, Inski! I si admets un consell... juga-hi tu també! T'ho passaràs molt bé (parlo per experiència pròpia!). Molts petons!
Eliminauau, quin munt d'informació interessant !! no sabia que hi hagués una teoria que en aprlés d'això, que bé, perquè de peces soltes a casa en tenim capses i capses, jeej. M'ho miraré tot amb detall , i intentaré practicar el meu anglès precari ...
ResponEliminaMoltes gràcies
abraçades!
Jajaja, és bo saber que no s'està sola, eh? Però sobretot és molt millor (encara) passar-s'ho bé amb quelcom que és inherent a l'ésser humà: explorar, tafanejar... visca les ments inquietes!
EliminaI amb l'anglès... potser et sorprens, perquè és força senzill d'entendre!
Molts petons, guapa!
Felicitats Àngela, una entrada molt elaborada!
ResponEliminaDesprés dels comentaris anteriors, em queda poca cosa a dir.
Comparteixo que tothom és creatiu; el poc temps que ens deixem per experimentar a mesura que passen els anys i les responsabilitats quotidianes ens allunyen d'aquests moments meravellosos. Únicament cal veure els avis com recuperen aquests aspectes en els casals.
Petonets creatius
Carme
Gràcies, Carme!
EliminaSi et dic la veritat, crec que és l'entrada en la que he treballat més fins ara... però m'ho he passat molt i molt bé... buscant informació, triant fotografies, passant d'un blog a l'altre... I estic totalment d'acord amb el que dius i, és curiós, com creativitat i temps s'alimenten l'un a l'altre, independentment de l'edat.
Petons, petons i més petons!
Hola guapi, me gusta mucho tu blog. Me quedo por aquí y me hago seguidora. Un saludo
ResponEliminahttp://awesomeneedles.blogspot.com.es/
¡Gracias, a mi me encanta el tuyo! ¡Que manitas tienes!
EliminaFantàstica entrada! No coneixia aquesta teoria i he quedat meravellada!
ResponEliminaPetonets!
Mil gràcies, Lluna! És una teoria fascinant!
EliminaMolts i molts petons!