Hi ha algunes propostes que són no només una invitació, sinó també una provocació. Una de les propostes que més agraden a la Llum i en Biel és fer barreges escumejants amb bicarbonat, suc de llimona i vinagre. Per això quan l'altre dia remenant per inspiration laboratories vaig veure aquesta proposta, vaig imaginar que als meus fills els encantaria.
En comptes de fer glaçons de vinagre vaig voler explorar també la reacció de fer glaçons de bicarbonat i aigua.
Hi vam afegir purpurina i colorant alimentari (sí, com a tot arreu...)
Remenar.
Ho vam posar al congelador i vam esperar l'endemà.
Aquest és l'aspecte que presentaven l'endemà: els homenets són fets de bicarbonat i aigua, els dinosaures i els robots són de vinagre.
I directes a la taula de llum.
Primeres reaccions en afegir bicarbonat als glaçons de vinagre.
I un raig de vinagre als glaçons de bicarbonat.
Afegir generosament.
Acció - reacció - acció...
Descobrir, interpretar de què està fet cada glaçó segons quina és la seva reacció en entrar en contacte amb un altre element.
En entrar en contacte els uns amb els atres, no es produïa la reacció esperada, o potser no en suficient intensitat com per a ser fàcilment observable.
Els glaçons de vinagre reaccionen amb el bicarbonat.
Però no en afegir-hi més vinagre.
I mentre es van fonent i desfent, ens regalen algunes bombolletes i un munt de colors que es barregen els uns amb els altres.
S'hi poden fer alguns caminets, apartant a banda i banda els glaçons.
O recollint-los tots.
Presentar quelcom conegut d'una manera diferent és una manera d'estimular la creativitat: no només perquè descobrim que les reaccions són les mateixes malgrat no ho sigui la intensitat, no només perquè presentant la proposta en forma de glaçó acolorit sobre la taula de llum guanya en espectacularitat... Sobretot perquè ens ajuda a entendre que un mateix material, una mateixa proposta pot prendre diferents formes, fet que reforça els nous aprenentatges ja que es poden relacionar fàcilment amb els aprenentatges previs, un dels pilars de l'aprenentatge significatiu.
Estic preparant una entrada sobre la taula de llum i hi faré una enllaç perquè m'ha semblat una activitat genial!
ResponEliminaGràcies per compartir!
Bon cap de setmana!
I tant, Carme! Procurem donar la volta a les coses i, si a més podem combinar-les entre elles, ja és fabulós! Bon cap de setmana!
EliminaM'encanten les experiències que fas amb els teus fills. Quina sort tenen!
ResponEliminaSi passes pel meu bloc t'hi espera una monada de regalet.
Una abraçada!
Moltes gràcies lluna! Quina sort tenim, perquè jo m'ho passo tan bé com ells! De seguida m'hi passo, moltes gràcies i molts petons!
EliminaFer reaccions químiques amb components de formes i colors tan atraients i sobre la taula de llum ha de ser espectacular. Quina química més divertida!
ResponEliminaÉs això... a més, el component imaginatiu, el joc creatiu que se'n desprèn mentre, alhora, observen i aprenen, reafirmen allò que ja saben!
EliminaÀngela ja he fet l'entrada sobre el treball amb la taula de llum.
ResponEliminaEt deixo l'enllaç des del bloc Fer de Mestres
http://ferdemestres.blogspot.com.es/2013/02/el-raco-de-la-llum.html
Gràcies per compartir!
Moltes gràcies pel teu suport, pel teu interès, pels comentaris... Ja t'ho he dit, però l'entrada és fabulosa. Gràcies, Carme.
EliminaHola Angela,
ResponEliminaAquest treball el fei sobre una safata de plastic transparent? Em pots dir d'on l'has tret?
Moltes gracies per compartir les teves experiencies
Hola, Gemslila!
EliminaNormalment, les propostes que embruten les solem fer sobre safates. Aquesta safata transparent fa molts anys que ronda per casa, crec que està un xic escantonada i tot... és d'Ikea (a casa nostra gairebé tot és d'Ikea... ). Gràcies a tu, per passar-te una estoneta pel bloc!