Estem fets de milers d'altres. La il·lusió és el jo que pretén ésser un.
Jean Bertran Pontalis.
Aquest estiu passat vam passar uns dies a la ciutat de Reggio Emília, i una de les meravelles que vam tenir el plaer de visitar una vesprada (una experiència meravellosa!) va ser la Galleria Parmeggiani.
D'entre totes les peces que hi havia en exposició a tots i cada un de nosaltres ens van cridar l'atenció obres diferents, per motius diferents i totalment personals i intrínsecs.
Vam procurar centrar-nos en tot el llenguatge simbòlic que cada peça amagava, d'aquesta manera alguns dels fets que vam observar van ser els següents:
· POSICIÓ SOCIAL.
· Alguns retrats mostren només el rostre o la part superior del cos. En aquests, per norma general, l'expressió del rostre és entre indiferent i arrogant, si bé no es mostren les seves pertinences o alguna estança concreta de la seva llar, les personalitats solen portar abaloris, joies i teixits i robes luxoses (seda, pells, cuir...), fet que mostra una bona posició socioeconòmica. Pertanyen a aquest grup els quatre retaules de Bonifacio Bembo, datats el segle XV.
· Els retrats femenins d'etapes més primerenques solen mostrar a la dama amb la intenció de fer-ne evidents les seves virtuts. Per aquest motiu les poden situar prop de finestres (si no ho tinc mal entès, la finestra simbolitza l'estat de puresa i innocència de la dona, i tanmateix també es pot considerar com un pont entre el món terrenal i el celestial), solen aparèixer amb vestits recatats, llibres de lectura i, fins i tot ocasionalment, acompanyades per algun sant objecte de la seva devoció. Una mostra n'és el suposat retrat de Mencía Mendoza d'autoria desconeguda.
· Per norma general, els retrats masculins mostren al subjecte retratat fent gala de les seves virtuts, bé siguin la valentia (mostrant-lo com a un heroi, amb les seves armes o armadura llest per a la batalla) o la seva intel·ligència i posició social, bé sigui a través de les seves vestidures (en el cas dels hàbits que lluien els eclesiàstics), o envoltat de la seva obra en el cas de figures socials i referents culturals rellevants. Una mostra en serien el retrat d'un Cavaller (del qual he estat buscant la referència i l'autor però no he sigut capaç de trobar), o el Retrat d'un matemàtic (suposadament Arquímedes) de José de Ribera, del S.XVII.
· L'ús del color es torna en un element determinant. El color daurat es reserva per a fer referència a la divinitat, i el blanc a la puresa i la innocència.
· En retrats femenins, la il·luminació es centra en crear una atmosfera càlida, si bé l'ús del color es torna més subtil i s'empren tonalitats més suaus, poden trobar-s'hi també més colors de la família dels verds, que fan referència a la serenor, a l'esperança i a l'eterna renovació del cicle vital i de la família dels marrons, que expressen el caràcter terrenal.
· EL RETRAT COM A ESCENA.
· Pintar un retrat era tota una proesa. Cada retrat conté hores i hores de vida no tan sols de qui dedica el seu temps a capturar l'essència de la personalitat de l'altre, sinó també de qui posa davant seu (per bé que sovint durant períodes breus de temps) per a ésser retratat. En una espècie d'apropament al romanticisme històric, Ignacio León y Escosura ens mostra de manera generosa els estudis i tallers de determinats artistes en plena ebullició.
Un parell d'apunts que fan referència a aquesta fascinació es poden observar als quadres Murillo al convent dels Caputxins i Carles V a l'estudi de Ticià (al qual pertany el detall en segon pla que ens mostra una dona amb un lloro) .
Tenint molt clar que cap de nosaltres ha estudiat Història de l'Art, ens ho vam passar en gran elaborant teories i hipòtesis sobre l'ús dels colors, d'alguns símbols, sobre què representaven i què volien fer evident... en fi, que ens ho vam passar en gran aprenent a llegir i interpretar el que ens mostra un retrat.
Agost del 2015. Set anys i tres quarts.
Si t'ha agradat aquesta entrada, no pots deixar de llegir...
Jugar a les endevinalles als museus és molt entretingut i ajuda a fer que els nens s'interessin pel que veuen, que s'hi fixin millor i que hi reflexionin, pero vosaltres hi heu fet tot un treball de comentari artístic! Us ho devíeu passar molt be dialogant tota la família fins a arribar a aquestes conclusions. Veig que heu aprofitat molt bé les vacances! Petons
ResponEliminaVa ser una experiència molt divertida!
EliminaObservar, analitzar, divagar...
Deixar d'una banda l'observació més tècnica per a centrar-nos en fer hipòtesis, però també buscar explicacions lògiques a allò que tenim davant...
Les vacances ja ho tenen això, que s'omplen de vida i diversió soles!
Petonarros!