La invitació a crear és senzilla: témpera, aigua, pinzells i el compàs. Una làmina de paper i, a sota, una mica de cartró (cal un xic de gruix per a poder clavar l'agulla amb facilitat).
Només cal posar el pinzell a l'adaptador i ajustar-lo. Si el pinzell és massa prim, el podem enganxar a la pota amb cinta adhesiva (com podreu observar a la última imatge).
I descobrir el plaer de traçar un cercle.
I un altre, i...
A vegades, uns quants cercles són una invitació dins el procés creatiu amb finalitat oberta. Cal respectar l'evolució natural del fet creatiu.
Jugar amb les mesures per a observar en què es tradueix en traslladar-ho al paper.
Calcular la posició del compàs dins el full a fi que els cercles càpiguen dins el paper i resoldre amb traça el fet que alguns es puguin escapar...
Bé, aquest no sembla ser un problema.
I, de nou, tornem-hi amb les mides, els radis i els diàmetres.
I quan la proposta perd interès, sempre es pot reutilitzar el cartró per a pintar.
No oblidem que poden col·laborar a l'hora de recollir i netejar.
Es pot repetir introduïnt variants. Aquesta vegada, amb aquarel·les!
Utilitzar una eina tal com un compàs, desperta la curiositat i atia la capacitat d'anàlisi dels infants, alhora que els permet explorar la geometria d'una manera divertida: descobrir la corba, predir el traçat de la línia, crear circuferències concèntriques, provar d'anticipar en quins punts dues circumferències es tallaran (circumferències secants) o es tocaran (circumferències tangents)… i tot, en un ambient creatiu i relaxant. Us aconsello que deixeu als nens explorar el compàs, descobir com funciona, deixar-los dibuixar i traçar cercles amb la mina que porta incorporada abans de començar amb el pinzell, així ja coneixeran quin és el funcionament del compàs.
Febrer del 2014. Sis anys.
Si us ha agradat aquesta entrada, no us podeu perdre…
Preciosa proposta! Ha de ser un plaer moure el compàs i que apareguin els traços de pinzell contrastats sobre el paper... A nosaltres els reis ens en varen portar un parell però encara no els hem estrenats: tot i que pensava posar-hi retoladors per fer-ho més senzill per als meus petits, encara ho veig complicat. Hauré de provar-ho aviat per veure si se'n surten. Amb la teva proposta me n'has fet venir veritables ganes. Una abraçada!
ResponEliminaLa veritat és que els ha agradat molt… i tenim més idees per al compàs, ara ens faltarà trobar temps (els dies haurien de tenir 36 hores!!!) per a portar-les a terme! Estic segura que, quan us animeu a provar el compàs, us ho passareu en gran i en treureu un bon rendiment!
EliminaMolts petons :-*
De petita sempre m'havia fascinat el compàs, fins arribar a batxillerat i haver de lluitar amb el rotring insertat en ell, quin patir!
ResponEliminaCom que no és un instrument que s'utilitzi massa a l'Educació Infantil no hi penso mai en les possibilitats creatives, m'han encantat les teves propostes.
Petonets
Carme
Oh, que bé que t'hagi despertat la curiositat!
EliminaEl compàs és una eina a la que es pot treure molt de suc però, com tantes altres coses, cal buscar temps per a explorar-ne les possibilitats!
Petonets rodons!
Gràcies per aquesta entrada!!! Veig que puc seguir guardant el meu compàs per més endavant que el farem servir segur! ;-)
ResponEliminaAixò mateix!!! Tot es pot aprofitar d'una manera més creativa!
Elimina