divendres, 28 de març del 2014

Lego i... temps fora!


El Lego forma part de la meva vida desde la més tendra infància. Recordo jugar amb ell fins que les cames se'm entumien, i que en posar-me dreta un formigueig intens i dolorós les recorria de dalt a baix. Aquelles hores jugant a lego van ajudar-me a formar-me com a persona, a desenvolupar la meva motricitat fina, la meva capacitat creativa... adoro el Lego, crec que les seves possibilitats creatives són gairebé infinites, així com els beneficis que reporta als infants jugar-hi. Si hagués d'escollir una joguina (i només una) seria el Lego. I no, no cobro d'aquesta empresa, ni tinc cap vincle (més enllà del vincle emocional amb la meva infància i la dels meus fills) amb aquesta empresa.


Quan en Biel estava ingressat a l'hospital vam improvisar un joc amb el Lego, i el vam anomenar "Lego... i temps fora!". Mica en mica l'hem anat perfeccionant, i és una manera de convertir el Lego no només en una eina creativa, sinó també en una eina per a la comunicació ja que ens ajuda a crear un projecte, exposar-lo i defensar-lo davant dels altres.

La mecànica és molt senzilla, divertida i àgil... i s'ha convertit en un imprescindible amb els meus germans, que també són grans fans del Lego... aquestes són les etapes del joc.

   1. Selecció de les peces i disposició dels materials.

En una safata (o un bol) hi disposem peces suficients per al joc. Com més variades siguin, millor. Nosaltres hi posem un bon assortit de peces amb alguna part mòbil, ales, rodes, portes, finestres... i personatges desmuntats en quatre parts: cabells, cap, cos (amb mans) i cames. Cada participant té un recipient per a les seves peces... un platet o un bol van molt bé, però el que més ens agrada utilitzar són les oueres buides: podem classificar el material alhora que el triem. És el moment d'acordar el nombre de peces a escollir, quant de temps es disposa per a fer la tria i quant de temps es disposa per a muntar quelcom amb les peces.

DURANT EL TRANSCURS D'AQUESTA PRIMERA FASE ESTEM FOMENTANT EL TREBALL DE GRUP, EL DEBAT, LA PRESA DE DECISIONS A NIVELL COL·LECTIU. APRENEM A ACORDAR I CEDIR.

   2. Tria de peces.

S'acorda entre tots els participants quin nombre de peces a escollir (jo recomano entre 15 i 20) i el temps de què es disposa per a escollir-les (dependrà del nombre de peces). Es cronometra el temps i tothom agafa les seves peces) Si sobra temps, es poden canviar les peces (deixar-ne una i agafar-ne una) i quan sona l'alarma... mans enlaire! 

EN AQUEST MOMENT DEL JOC S'AFAVOREIX LA CAPACITAT DE PRENDRE DECISIONS.

   3. Moment de muntatge.

El temps que hi dediqueu, marcarà el resultat. Nosaltres solem posar cinc minuts, i els cronometrem. Depenent del nombre de peces, es pot allargar o escurçar... De nou, quan sona l'alarma... mans enlaire!

EN AQUEST MOMENT DEL JOC S'AFAVOREIX LA CAPACITAT CREATIVA, PERÒ TAMBÉ LA CAPACITAT DE PRENDRE DECISIONS, S'APRÈN A UTILITZAR EL QUE ES TÉ I A SER CONSEQÜENT AMB LES DECISIONS PRESES ANTERIORMENT.

   4. Les creacions.

Ens prenem uns moments per a observar les creacions abans que ningú les expliqui. Són molt divertides i curioses.

EN AQUEST MOMENT DEL JOC S'AFAVOREIX L'OBSERVACIÓ I LA CAPACITAT D'ANALITZAR LA INFORMACIÓ QUE ENS ARRIBA A TRAVÉS DELS ULLS.

   5. Exposició.

Un a un, cada participant explica la seva creació: nom, utilitat, parts i funcionament. Després de l'exposició, s'obre el torn de preguntes.

EN AQUEST MOMENT DEL JOC ES REFORÇA LA CAPACITAT DE DEFENSAR UN PROJECTE, D'ENFRONTAR-SE A UN PÚBLIC I FER UNA EXPOSICIÓ ORAL, ARGUMENTANT IDEES, I IMPROVISANT EXPLICACIONS I RESPOSTES. D'ALTRA BANDA, TREBALLEM LA CAPACITAT DE PRESTAR ATENCIÓ A LES EXPLICACIONS DELS ALTRES, I APRENEM A QÜESTIONAR LA INFORMACIÓ QUE SE'NS OFEREIX.

   6. Desmuntatge. 

Cadascú desmunta la seva creació... i tornem a començar!

ARRIBATS A AQUEST PUNT APRENEM A VALORAR EL PROCÉS PER SOBRE DEL RESULTAT. LES CREACIONS SÓN EFÍMERES, EL QUE ÉS DIVERTIT ÉS DESFER-LES I TORNAR A COMENÇAR.

És una proposta senzilla i divertida, i per això és meravellosa... però el que és millor és que afavoreix molts aspectes que formen part no només del fet creatiu, sinó de la pròpia vida quotidiana: afrontar situacions, prendre decisions, resoldre problemes... 

Març del 2014. Sis anys.

Si us ha agradat aquesta entrada, segur que us agradarà...








9 comentaris:

  1. M'agrada molt el teu joc! a partir de dilluns ho provo. Gràcies per compartir-ho amb nosaltres
    Bon cap de semana

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies, pitavola! Espero que us ho passeu tan bé com nosaltres... i que ens ho expliquis, que ens encantarà!
      Bon gairebé cap de setmana!

      Elimina
  2. És una gran idea, m'agrada molt i mai hi havia pensat. A nosaltres també ens agrada molt el Lego, i tenim una capsa ben gran de peces. Li ensenyaré al David la teva proposta i li diré si vol que hi juguem tots tres . Crec que pot donar molt de sí, sobretot a ell , que encara li costa verbalitzar algunes accions.
    Genial Angela, moltes gràcies per explicar-ho tan bé !

    Petonets!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que és una proposta molt senzilla però molt rica. Quan jo era petita el Lego el guardàvem en una gran bossa texana, i sempre que apareixia tots els meus germans i jo fèiem festa grossa... estic segura que donarà molt de si i que si us animeu (alguns amics meus ja ho han provat i els ha encantat!) us ho passareu genial!
      Petonarros!

      Elimina
  3. Em sembla espectacular! El Lego és meravellòs i de la manera que hi jugueu, una experiència molt rica. D'entrada, seleccionar peces quan no tens cap idea previa del que faràs, i deixar-te portar pel que vas escollint; en segon lloc, explorar les possibilitats que tens entre mans i quedar-te amb una idea; i per últim haver de posar en paraules la teva idea i escoltar els dels altres: una seqüència completíssima que et fa practicar una sèrie d'habilitats molt necessàries. I tot plantejat d'una manera divertidíssima i sense fomentar rivalitats, és a dir, amb l'objectiu de jugar i compartir passan-t'ho bé mostrant els projectes. M'encanta! En quan cregui que els petits hi poden participar ho posarem en pràctica. Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Totalment d'acord, el Lego és una gran eina creativa... em feia por que els nens valoréssin el resultat per sobre del procés, sobretot en Biel que és qui més hi juga, és molt perfeccionista i a vegades li costa gestionar algunes emocions durant el procés (diguem-ho així de suau...). Per a mi era molt important el fet que tu menciones i que jo he oblidat esmentar en l'entrada de no generar rivalitats, no hi ha un guanyador... ni qui acaba primer, ni es vota la creació més xula... no: totes són úniques i no es poden comparar les unes amb les altres.
      Estic segura que quan us hi pogueu posar, us hi enganxareu com ho hem fet nosaltres!
      Petons gegants!

      Elimina
  4. Genial !! Nosaltres ens estem endisant en el món del Lego, des de fa un parell d'anys els "NingaGo" ja són uns clàssics :) Però amb tanta peça petita no se'ns havia ocorregut la idea de fer-ne "altres coses". Ens l'apuntem !!

    Per cert, ja heu vist la película del Lego ??!! Segur que us encantarà !!! Hi apareixen els "constructors" que serien com vosaltres (amb les peces imaginen el què volen fer i ho fan !!!). A nosaltres ens va agradar molt i a més la vam poder veure en català :)

    Una súper abraçada,

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi el Lego em fascina des de ben petita, i als meus nens també... així que me'n alegro d'haver pogut despertar la curiositat i estic segura que quan us hi poseu, us n'enamorareu!
      La peli la tenim pendent, en tenim moltes ganes però el quadre de la salut i els calendaris laborals aquest any està essent nefast... així que gairebé ens esperarem a veure-la a casa amb unes bones crispetes, per sort els nens ho han entès...
      Un petó gegant!

      Elimina
  5. Els lego els vaig descobrir quan els Reis de l'Orient en van portar al meu fill.
    En un principi, van ser hore i hores de dedicació per muntar els escenaris determinats; però ràpidament vam descobrir la part creativa i, com tu dius, ens vam enamorar d'aquelles petites peces.
    Aquest joc que proposes el trobo molt interessant!
    Petonets de divendres
    Carme

    ResponElimina

Digues la teva!